מה זה טבעונות ומהן הסיבות לטבעונות?

אומרים שידע הוא כח. רוצים לדעת איך בחירה פשוטה שלכם תשפר את בריאותכם, תוכל לפתור את בעיית הרעב העולמי, הזיהום הסביבתי ותיצור עולם ללא התעללות בבעלי חיים? אז המשיכו לקרוא את כתבה זו.

עבור רבים ששומעים על טבעונות, עולה השאלה מה זה טבעונות ומהן הסיבות לבחור בטבעונות? כאן נסקור את הסיבות המובילות לבחירה באורך חיים טבעוני. באופן כללי, הסיבות לטבעונות הן האמפתיה כלפי סבל כל היצורים החיים, המניעים הבריאותיים הרבים וההשלכות הסביבתיות המשמעותיות.

מה זה טבעונות?

טבעונות זו דרך חיים שמטרתה למזער את הנזקים לבעלי החיים, בני האדם, גוף האדם ולסביבה. טבעוני הוא אדם אשר נמנע מצריכת מוצרים מן החי, הכוללים בשר (חיות יבשה וים), מוצרי חלב, ביצים, דבש, מוצרי עור, פרווה ועוד. ישנן מספר סיבות עיקריות לבחירה בטבעונות, אותן נפרט בהמשך, שעיקרן הוא הימנעות מניצול חיות. בנוסף, ישנם מניעים בריאותיים וסביבתיים, אשר תזונה מן החי גורמת לנזקים משמעותיים בתחומים אלו ומאידך, תזונה טבעונית יכולה אפילו לעזור בריפוי ודיכוי מחלות. תזונה טבעונית מבוססת על מוצרים מן הצומח, שימו לב כי תזונה טבעונית מרכיבה תפריט עשיר  ומגוון ביותר. בנוסף, יכולה לספק את כל מרכיבי התזונה ההכרחיים, שעליהם נפרט בדף התזונה.

חשוב לדעת

כאנשים בוגרים, חלק גדול מהידע שלנו והאמונה שלנו על טבע האדם ויחסיו עם שאר היצורים החיים, נובע בעיקר מחינוך שיתכן שהוא לא מדויק ומטעה, בין אם בעקיפין מתוך אמונה מוטעית, או בצורה ישירה ע"י חברות המונעות ממניעים רווחיים אשר משקיעות הון בפרסום שקרי. בסיקור זה ננסה להציג את המידע על עולם החי, משקי המזון, בתי המטבחיים וההיבטים הבריאותיים  והסביבתיים, תוך הסתמכות על מיטב המאמרים אשר ממומנים ע"י מוסדות אקדמיים ללא כוונת רווח ולא ע"י מחקרים ממומני עסקים רווחיים. כל זאת ללא נקיטת דעה, אשר אותה נשאיר לקוראים או נציג בסקירות מעמיקות נפרדות. כדי לשפוט כראוי את העובדות על תעשיית המוצרים המופקים מן החי, זכרו לשמור על ניטרליות וראש פתוח.

מהן הסיבות לטבעונות?

יחסינו עם בעלי החייםסיבות לטבעונות

אנשים רבים בוחרים בצורת חיים טבעונית לאחר הכרה במציאות החיים של חיות בתעשיות המזון. פרסומים שקריים של תעשיות המזון הללו חינכו אותנו לראות את הפרה המחייכת, אך האמת היא לא כך. החיות בתעשיות המזון חוות התעללות במשך כל ימי חייהם, דבר אשר נובע מהסיבות הבאות:

  • התעללות פיזית כדוגמת חיתוך מקור, קרניים, חשמול באיברים רגישים, הכאה.
  • סבל מנכויות קשות ומומים מולדים עקב שינויים גנטיים ומתן הורמונים, המבוצעות ע"י התעשייה לצורך הגדלת התוצרת.
  • תנאי ההחזקה, ללא יכולת תנועה, ישיגה וגישה למים ומזון במקרים רבים.
  • התעללות כתוצאה מהרבעת הפרה והפרדתה מן העגל ברגע הולדתו.
  • התעללות מתוך הנאה בפגיעה.

לאחר תהליך הגידול, הם פוגשים בגורל הקבוע של שחיטתם מיד בזמן שתפוקת אספקתן יורד, זאת לאחר הובלתם בתנאים קשים הגורמים להתייבשות ומוות לעיתים רבות. בנוסף, מיליונים מוצאים את מותם לאחר שנמצאו לא מתאימים לתעשיה מבחינת תפוקה ועוד. כיוון שתעשיית המזון מבוססת על רווחים בלבד הנובעים מצריכה, ירידה בצריכה מובילה לתוצאה מקבילה ישירה בתעשיית המזון. לכן, בחירה באורך חיים טבעוני היא דרך טובה למנוע את המתואר.

אנו ממליצים לצפות בהרצאת מבוא על סיבות לטבעונות, בהרצאת הד"ר מלאני ג'וי על הפסיכולוגיה באכילת בשר ובעיקר בסרט תושבי כדור הארץ, אשר מכילים מידע רב בנוגע לסיבות לטבעונות מנקודת מבט של יחסינו עם בעלי החיים או להיכנס לסקירה מעמיקה באתר.

סקירה מעמיקה של נקודת מבט זו בסיבות לטבעונות.

יתרונות בריאותיים בתזונה טבעונית

מחקרים מראים כי תזונה מבוססת מוצרים מן החי מגבירה את הסיכון לחלות במחלות לב, סרטן, שבץ מוחי, סכרת, השמנת יתר ועוד. יותר מכך, מחקרים מראים כי באמצעות תזונה טבעונית ניתן למנוע ואף לדכא את רוב המחלות השכיחות ביותר. לדוגמא, צריכה של כולסטרול ושומן רווי, אשר נמצא במוצרים מן החי, מגבירה את הסיכון למחלות לב ועוד. בנוסף, תזונה טבעונית מאוזנת יכולה לספק את כל צרכי הגוף, לכל שכבות הגיל.

אנו ממליצים לצפות בהרצאה הסוקרת את 15 גורמי התמותה המובילים, את הגורמים להם ואת הפתרון התזונתי הטבעוני לבעיות אלו. בנוסף, מומלץ לצפות בראיון עם מנתח לב ותיק המדבר על תזונה טבעונית למניעת מחלות לב.

סקירה מעמיקה של נקודת המבט הבריאותית בסיבות לטבעונות.

יתרונות סביבתיים בתזונה טבעונית

המשאבים לתזונה מן החי צורכים פי 3 שטח אדמה ומים מאשר המשאבים לתזונה טבעונית. בעלי החיים במשקים צורכים כמויות אדירות של תבואה, מים, חלבון וקלוריות מאשר מה שהן מספקות. למעשה, שליש מהתבואה בעולם משמשת לצורך האכלת בעלי החיים במשקים החקלאיים ובכדי לייצר קילוגרם חלבון מן החי נצרך 6 קילוגרם חלבון מן הצומח. בעולם שבו יש מיליארד רעבים לתבואה זו, צריכת בשר היא עוול. בנוסף, בעולם שבו משאבי מים מתוקים נהפכים לנדירים יותר, בחירה באורך חיים טבעונית היא האפשרות היחידה להמשך החיים התקינים שאנו מכירים.

אז למה לא?

אז לא חסרות סיבות לבחירה בטבעונות – חמלה ואהבה של שותפינו לחיים בכדור הארץ, מתן תזונה מחזקת ובריאה לגופנו ונתינה להפסקת סבל הרעבים בעולם ופגיעה בכדור הארץ. אז בעצם השאלה היא, למה לא? לכך באמת קשה למצוא תשובה.

המשיכו לאיך להיות טבעוני, לתזונה טבעונית מאוזנת או למתכונים הטבעוניים שלנו.

השאר תגובה